• Pracownie modułowe

    MODUŁOWE PRACOWNIE PRZYRODNICZE

    SZKOLNE LABORATORIA BADAWCZE

     

    W odpowiedzi na rosnącą potrzebę zapewnienia nowoczesnych warunków kształcenia dla młodzieży w wieku szkolnym, Ministerstwo Edukacji Narodowej zainicjowało w 2018 roku projekt Modułowych Pracowni Przyrodniczych (MPP), będących gotowymi narzędziami dla nauczyciela, umożliwiającymi realizację podstawy programowej z wykorzystaniem metody badawczej. Modułowe Pracownie opracowane zostały przez Centrum Nauki Kopernik przy udziale Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji.

    Modułowe Pracownie Przyrodnicze przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz nauczycieli przyrody, geografii, biologii, chemii, fizyki. Mogą wspierać rozwijanie kompetencji matematycznych, również z zastosowaniem narzędzi informatycznych. Umożliwiają realizację obowiązkowych zajęć zgodnie z przyjętym aktualnie ramowym planem nauczania z przedmiotów:

    • przyroda — w klasie IV,

    • geografia — w klasach V-VIII

    • biologia — w klasach V-VIII

    • chemia — w klasach VII-VIII

    • fizyka — w klasach VII-VIII

    Zajęcia prowadzone z wykorzystaniem Modułowych Pracowni Przyrodniczych angażują uczniów w proces badawczy, uczą pracy samodzielnej i grupowej w jednakowym stopniu aktywizując wszystkich uczestników. Nauczyciel pełni rolę facylitatora – jego zadaniem jest wsparcie kompetencji uczniów w samodzielnym formułowaniu pytań i poszukiwaniu odpowiedzi poprzez obserwację i eksperymenty naukowe. Czas trwania proponowanych eksperymentów dostosowany jest do długości godziny lekcyjnej – każde doświadczenie możliwe jest do zrealizowania w czasie krótszym, niż 45 minut.

    CELE EDUKACYJNE W ZAKRESIE PRZEDMIOTÓW PRZYRODNICZYCH REALIZOWANE POPRZEZ MODUŁOWE PRACOWNIE:

    1. ROZBUDZENIE ZAINTERESOWANIA UCZNIÓW ŚWIATEM PRZYRODNICZYM:
    • rozwijanie ciekawości świata i chęci aktywnego poznawania przyrody;
    • rozwijanie wrażliwości przyrodniczej i ekologicznej;
    • kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przyrodniczej.


    2. KSZTAŁTOWANIE U UCZNIÓW POSTAWY BADAWCZEJ:
    • rozwijanie dociekliwości oraz chęci i umiejętności zadawania pytań;
    • kształtowanie umiejętności formułowania hipotez i ich weryfikowania, np. poprzez doświadczenia i eksperymenty;
    • kształtowanie cierpliwości, wytrwałości i systematyczności;
    • rozwijanie samodzielności.


    3. WYKSZTAŁCENIE U UCZNIÓW NAWYKÓW BEZPIECZNEGO EKSPERYMENTOWANIA:
    • kształtowanie nawyku planowania i przygotowania eksperymentu (miejsce, sprzęt, kolejność działań, środki bezpieczeństwa);
    • kształtowanie nawyków bezpiecznego wykonania doświadczenia.


    4. ROZWINIĘCIE U UCZNIÓW UMIEJĘTNOŚCI PRAWIDŁOWEGO PROWADZENIA EKSPERYMENTÓW NAUKOWYCH:
    • wykonywanie podstawowych pomiarów (dokładność, konieczność powtórzeń);
    • posługiwanie się urządzeniami pomiarowymi i obserwacyjnymi;
    • dokumentowanie obserwacji i doświadczeń, opis jakościowy i ilościowy, używanie prawidłowej terminologii;
    • kształtowanie umiejętności wyszukiwania i korzystania z różnych źródeł informacji;
    • nauka prezentacji wyników z zastosowaniem narzędzi TIK.


    5. ROZWINIĘCIE U UCZNIÓW KOMPETENCJI PRACY W GRUPIE, W TYM:
    • rozwijanie umiejętności podziału pracy na zadania składowe i rozdzielania zadań w zespole;
    • nauka odpowiedzialności za rezultat pracy całego zespołu.


    MODUŁ WODA

    Pierwszy dostępny model MPP umożliwia prowadzenie zajęć dydaktycznych poświęconych tematyce wody. Zawartość modułu jest ściśle związana z aktualną podstawą programową i dostosowana do realizacji jej treści, przede wszystkim w zakresie nauczania fizyki i chemii dla klas VII i VIII.

    Funkcjonalne pudełko umożliwia samodzielne rozłożenie, korzystanie i sprzątnięcie zestawu przez uczniów. Dzięki temu tworzy niepowtarzalną okazję do rozwoju umiejętności zadawania pytań, poszukiwania odpowiedzi i formułowania wniosków, zarówno w ramach pracy samodzielnej, jak i grupowej.

    Moduł Woda może być wykorzystywany przez nauczycieli różnych specjalności, na kilku poziomach nauczania. Zestaw umożliwia przeprowadzanie eksperymentów naukowych powiązanych z treścią podstawy programowej, a także poszerzenie wiedzy i rozwój zainteresowań w ramach zajęć dodatkowych.

    CO ZNAJDZIESZ W ŚRODKU?

    W skład Modułu Woda wchodzą m.in. probówki, odczynniki, szalki, przewody i sprzęt pomiarowy, a także 30 scenariuszy zajęć, podręcznik dla nauczyciela i karty pracy uczniów. Zawarte w zestawie akcesoria umożliwiają samodzielne przeprowadzenie eksperymentów i poznania w praktyce właściwości wody, dotychczas znane uczniom wyłącznie ze szkolnych podręczników.

    Pojedynczy moduł przystosowany jest do pracy w grupie maksymalnie 30 uczniów.