Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
  • Jak mądrze kupować?

    Jak mądrze kupować?

    Autorka: Krystyna Brząkalik 

    Przeznaczenie: Klasy I-III

    Cel:

    -znajomość pojęć związanych z konsumpcją,

    -podejmowanie rozsądnych decyzji dotyczących zakupów,

    -poznawanie zasad rozsądnego gospodarowania pieniędzmi.

     

    Materiały pomocnicze:`

    Nr.1. Ćwiczenie „Co kupić?”

    Nr.2. Ćwiczenie „Co na śniadanie?”

    Gazety, materiały reklamowe z supermarketów

     

    Czas trwania :

    1 godzina lekcyjna

     

    Przebieg zajęć:

    1. Zacznij od przypomnienia klasie, że osoby, które kupują/nabywają produkty/dobra/usługi to konsumenci.
    2. Poproś, by uczniowie podali przykłady sytuacji, kiedy wcielają się w rolę konsumentów.
    3. Zaproponuj klasie wykonanie ćwiczenia „Co kupić?” (materiał pomocniczy nr.1) Wytłumacz, że każdy z nich ma do wydania 100 zł złotych. Niech uczniowie wybiorą te produkty, które chcą kupić, jednak pamiętając, że nie mogą wydać więcej niż 100 zł.

     

    1. Poproś ochotników o przedstawienie sposobu, w jaki wykonali ćwiczenie. Poproś, by dzieci opowiedziały, co kupiły i dlaczego oraz z których zrezygnowały i również wytłumaczyły, dlaczego akurat z tych produktów.
    2. Przejdź do rozmowy na temat decyzji konsumentów. Spytaj, na co powinni szczególnie zwrócić uwagę ( cena, jakość, reklama, moda, przydatność). Wyjaśnij dzieciom, że przed zakupem produktu, należy zastanowić się, czy jest mi to rzeczywiście potrzebne.
    3. Podziel uczniów na kilkuosobowe grupy, które przygotowują plakat „Kiedy robisz zakupy, pamiętaj” ze wskazówkami dla klientów, dotyczącymi tego, na co warto zwrócić uwagę, robiąc zakupy.
    4. Przedstawiciele zespołów demonstrują oraz omawiają przygotowane plakaty. W podsumowaniu zadania zwróć uwagę na wskazówki „ Kupuj , to co potrzebne”, „Kupuj tanio”, „Sprawdzaj ceny”.
    5. Poproś uczniów, by zgromadzili gazety, oraz materiały reklamowe ze sklepów oraz inne materiały przedstawiające żywność.
    6. Rozdaj kartę pracy „Co na śniadanie?” Poinformuj uczniów, że każdy z nich ma do wydania kwotę w wysokości 35 zł. Zadaniem uczniów będzie zaplanowanie zakupów w ten sposób, by kupili żywność, z której będą w stanie zrobić śniadanie dla całej rodziny. Uczniowie wybierają produkty z różnych sklepów, porównując ich ceny. Po wyborze poproś, by wpisali w tabelkę nazwę produktu oraz cenę. Niech uzasadnią swój wybór.  

     

    Grafiki wzorowane na grafikach autorstwa Krystyny Brząkalik

     

    7. Zwróć uwagę uczniów, że żywność nie jest jedynym wydatkiem, jaki rodzina musi ponosić. Spytaj, jakie według nich, dobra i usługi są niezbędne dla rodziny.

    8. Porozmawiajcie o tym, jak wypełniliście karty. Niech uczniowie opowiedzą czy zgadzają się z odpowiedziami pozostałych czy nie i dlaczego uważają inaczej. Porozmawiaj z uczniami o rozsądnym gospodarowaniu pieniędzmi i dlaczego to takie ważne. 

     

    Scenariusz pochodzi z książki: Moje dochody, wydatki, oszczędności. Edukacja ekonomiczna w scenariuszach lekcji wydawnictwa Ośrodka Rozwoju Edukacji.   

     

    Karta pracy do pobrania tutaj



    « powrót